Är nog inte så allvarligt. Gissningsvis frusen eller trasig backventil till vevhusventilationen. Bilen verkar vara rätt ny (-09?) så den har nyaste varianten på vevhusventilation (friskluft).
MF: Klart det är senap. Ketchup kan det ju inte vara, för det är rött. C.E: Jupp, får hoppas det, jag lättade på oljepåfyllningslocket så luften får ta vägen någonstans. Det är tyvärr en gammal -02:a...
God fortsättning. Försvinner det något vatten i såfall kan det räcka med att dra dom yttre topplocksbulltarna ett 1/4 varv om ja kommer ihåg rätt så är det dom på höger sida (den sida som Miriam sitter på).Använd inte Castrol olja utan Shell Helix den ska vara bättre sägs det,skummar inte lika mycke.
Svårtytt chassienummer... Men om det är en -02 så har den inte senaste varianten på vevhusventilation (kom nytt motorblock -04). Kan vara läge att titta om den har fått vevhusventilationen uppgraderad. Lyft på plastkåpan och titta om det går en slang till tratten som oljestickan sitter i. Om den finns så är det uppgraderat. Om den har uppgraderats så ligger det även en backventil ovanpå insuget (en liten). Denna ska det sitta isolering runt annars fryser den garanterat. Är knöligt att sätta dit när kittet monteras så många struntar i det.
5 kommentarer:
Det är senap, garanterat.
Är nog inte så allvarligt. Gissningsvis frusen eller trasig backventil till vevhusventilationen. Bilen verkar vara rätt ny (-09?) så den har nyaste varianten på vevhusventilation (friskluft).
MF: Klart det är senap. Ketchup kan det ju inte vara, för det är rött.
C.E: Jupp, får hoppas det, jag lättade på oljepåfyllningslocket så luften får ta vägen någonstans. Det är tyvärr en gammal -02:a...
God fortsättning.
Försvinner det något vatten i såfall
kan det räcka med att dra dom yttre
topplocksbulltarna ett 1/4 varv om
ja kommer ihåg rätt så är det dom på
höger sida (den sida som Miriam sitter på).Använd inte Castrol olja
utan Shell Helix den ska vara bättre
sägs det,skummar inte lika mycke.
Svårtytt chassienummer... Men om det är en -02 så har den inte senaste varianten på vevhusventilation (kom nytt motorblock -04). Kan vara läge att titta om den har fått vevhusventilationen uppgraderad. Lyft på plastkåpan och titta om det går en slang till tratten som oljestickan sitter i. Om den finns så är det uppgraderat. Om den har uppgraderats så ligger det även en backventil ovanpå insuget (en liten). Denna ska det sitta isolering runt annars fryser den garanterat. Är knöligt att sätta dit när kittet monteras så många struntar i det.
Mvh C.E
Skicka en kommentar